Sida 24 av 27

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 26 oktober 2012, 22:32
av Westinmx
Helixen har betäckning 080 0362 003 och 44. Som jag skulle kunna tänka mig är väl det en vanlig "rak" 44gr helix?

Ramperna har betäckning 228 och viktpinnarna väger 17g, ska jag då köpa ett 11-16g kit eller 13-19g kit?

20/37 drevning med 8 kuggs drivhjul.

Bild
Bild

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 26 oktober 2012, 22:38
av RannerKing
Köp 13-19g

Byt alla bussningar i båda variatorerna. Det kommer nog göra stor skillnad.

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 26 oktober 2012, 22:41
av Westinmx
RannerKing skrev:Köp 13-19g

Byt alla bussningar i båda variatorerna. Det kommer nog göra stor skillnad.
Huvva va dyrt :P

Allt var faktiskt väldigt glappt, eller ja allt utom infästning till viktarmarna. men rullarna låg helt lösa på viktpinnarna till exempel ;)

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 26 oktober 2012, 22:50
av RannerKing
Dyrt men nödvändigt... Blev en jäkla skillnad när jag renoverade variatorerna i Enduron.

Köp en renoveringssats.

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 28 oktober 2012, 01:40
av bcool
Det billigaste trim som finns är en total variatorrenovering.
Då får man tillbaks alla 10-20 hk man tappat under dom första 18 åren med maskinen...

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 13 november 2012, 19:11
av RannerKing
Kan fixa fram böjar med längre radie för en vettig peng:

Dimension-Radie-Vikt
33,7x2,6- 72,5- 0,23
42,4x2,6- 92,5- 0,37
48,3x2,6- 109,5- 0,5
60,3x2,9- 137,5- 0,88


Tänkte om du behöver hjälp nu i början..... ;)

Hör av dig om du är intresserad...

TURBO......

Postat: 13 november 2012, 23:46
av Westinmx
Variator repsats är hemma nu så den ska plockas ihop! :D

Rannerking: Det är mest kortradieböjarna som är intressant
(Antar att du tjuvkikat på annat forum), de som är 1,5xdiametern i radie.

Men tror det löser sig, fått tag i 2st 48or och det löser sig nog med ahlsell.
Hör av mig om det behövs :D

583 goes TURBO......

Bild
In och utloppsfläns med kona till 2".

Bild
35kr´s rörböjen i tryckkälsstål.

Bild

Bild


Gjorde en ny ljuddämpare idag också som är lite kortare än den andra, ser ut att bli kanoners.

Bild
Hölje av aluminium och gavlar i 2mm svart plåt.

Bild
200mm dämparkropp vs den gamla 300mm.

Bild

Hade tänkt att kapa pipan strax före den första svetsen på pipan
och sätta en fläns där för att kunna byta stinger och montera "turbosnabeln".

TURBO...

Postat: 14 november 2012, 00:03
av RannerKing
Ahlsell har lösa långradie böjar. ;)

Du har ju för f-n kommit en bra bit på väg!! :rock:

Bra jobbat!! :tumme:

TURBO...

Postat: 14 november 2012, 18:12
av 2stroke
Westinmx skrev:Gjorde en ny ljuddämpare för att passa efter TURBO'n som är lite kortare än den förra.
200mm dämparkropp vs den gamla 300mm.
Bild

Hade tänkt att kapa pipan strax före den första svetsen på pipan
och sätta en fläns där för att kunna byta stinger och montera "turbosnabeln".
Bild
Du kan nog modda ljuddämparen ytterligare då en turbo försedd motor inte behöver ha speciellt stor ljuddämpare,
detta då TURBO'n i sig själv fungerar som en slags ljuddämpare.
Detta då fläktsnurran slår sönder ljudvågorna som kommer ur själva motorn.

:think: TIPS: En grej som borde fungera bra på den dära är om du skaffar pipan ifrån Ski-Doo ( S-2000 ) chassit
då dessa har Center outlet istället för End outlet.
Detta gör att din rördragning förmodligen blir enklare/bättre samt att det skyddar turbon ifrån grova aluminium rester som annars kommer att flyga rakt in i avgas sidans snurra och sabba fläktvingarna.
Dessutom så finns dem med olika stinger size beroende på till vilken modell de kommer ifrån
( om jag inte minns helt fel ).

:think: ...Med tanke på det ökade totalaflödet genom din 583'a efter Turbo montage
skulle det nog funka ännu bättre med att köra med 670'ins pipa.
670-pipan orkar svälja avgaspulserna bättre då du har ökat fyllnadsgraden i motorn efter Turbo montaget jämfört med 583 pipan


Olika S-2000 pipor med Center outlet:
* 583 avsedd för VM-38 förgasare.
* 583 avsedd för VM-40 förgasare.
* 670 avsedd för VM-40 förgasare.
* 670 avsedd för VM-44 förgasare.

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 14 november 2012, 23:56
av Westinmx
Vill försöka ha pipan så original som möjligt samt att jag inte har kosing nog att köpa en annan pipa, detta kommer kosta så det räcken ändå. Tror att jag kommer få till det rätt fint ändå med min pipa om jag kapar den precis i revkonans slut.

Har läst tidigare om att det skall vara svårare att bestycka osv med outlet'n på magen.

Ang ljuddämparen så vill jag ha en skoter som låter lagom, testar så där, annars får jag väl plocka ur lite ull om den blir för tyst ;)