RAVE-600 SDI ( 2008 ) Motorlampan blinkar... ?
-
antonl90
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI -08
Re: RAVE-600 SDI ( 2008 ) Motorlampan blinkar... ?
Men blinkar motorlampan varje gång du far ut och kör ?
och hur länge kan det ta från att du startar den tills den blinkar ?
Vadå blir stiften dyng blöt eller ?
Låter skumt!
Skulle jag vara du så skulle jag ta skotern till ÅF och koppla datan (BUDS) pån,
så du får veta vad den larmar för !
och hur länge kan det ta från att du startar den tills den blinkar ?
Vadå blir stiften dyng blöt eller ?
Låter skumt!
Skulle jag vara du så skulle jag ta skotern till ÅF och koppla datan (BUDS) pån,
så du får veta vad den larmar för !
Lite svårt att svara då jag inte kört så mycket sen det började. Men jag har upplevt det som att den kan börja precis när som helst. Den går ändå helt rent tycker jag inget blödder eller nåt.
Stiften blir dyngblöt och det är bara att kasta dom.
Detta började efter att jag hade bort batteriet för att byta kedja men det kan ju naturligtvis vara tillfällighet.
Jag tänkte byta batteri och blir det inge bättre åker jag till verkstad med den. men de blir nog inte förrän närmare vintern.
Stiften blir dyngblöt och det är bara att kasta dom.
Detta började efter att jag hade bort batteriet för att byta kedja men det kan ju naturligtvis vara tillfällighet.
Jag tänkte byta batteri och blir det inge bättre åker jag till verkstad med den. men de blir nog inte förrän närmare vintern.
-
antonl90
- LynxTalk Member
Okej men jag fattar inte hur det har med batteriet att göra egentligen för är det dåligt så varnar det på batteriindikeringen inte motorlampan.. Det räcker att det är lite glapp i någon givare så blinkar motorlampan som i mitt fall var det i slutburken och det är jävligt vanligt fel på dom maskinerna.
Okej, det låter precis som att den går för tungt och spottar in för mycket soppa.. För du har väll inte justerat på blandningen?
I vintras så hade jag samma problem och det visade sig att boggiedämparna var helt slut så mattan tog i chassit så den gick för tungt och spottade in mer soppa så stiften blev dyng blöt så den dog tillslut och då satte jag i nya stift och då gick den någon km innan det var samma visa igen..
Okej, det låter precis som att den går för tungt och spottar in för mycket soppa.. För du har väll inte justerat på blandningen?
I vintras så hade jag samma problem och det visade sig att boggiedämparna var helt slut så mattan tog i chassit så den gick för tungt och spottade in mer soppa så stiften blev dyng blöt så den dog tillslut och då satte jag i nya stift och då gick den någon km innan det var samma visa igen..
Du har säkert rätt att det inte har med batteriet att göra.
Jag tycker också att det är märkligt men så sa dom på verkstad i alla fall.
Jag vet inte ens riktigt varför det sitter ett batteri på den.
Nej jag har inte justerat blandningen.
Men motorlampan ska väl egentligen indikera nåt fel med insprutet eller ?
Jag tycker också att det är märkligt men så sa dom på verkstad i alla fall.
Jag vet inte ens riktigt varför det sitter ett batteri på den.
Nej jag har inte justerat blandningen.
Men motorlampan ska väl egentligen indikera nåt fel med insprutet eller ?
-
antonl90
- LynxTalk Member
Ja de lär inte vara batteriet men du får väll se, säg till vad som var felet sen! Jo det lät ganska märkligt! Batteriet är kopplat till ett startrelä som måste få spänning(Volt) för att du ska kunna starta skotern och sen hjälper det till att driva hela elsystemet på skotern och voltregulatorn håller spänningen på en rimlig gräns 12-14V så du inte bränner upp elsystemet eller sdi boxen.. Okej, jo det gör den. Men det känns ju konstigt att stiften blir dyng blöt och skotern går inte dåligt och blöddrar inte.. Men det kan ju va en av insprutarna som jäklas. Hur långt har den gått?
Den har gått drygt 600 mil.
Jo vi får se vad det är men jag kommer inte ta tag i det förrän närmare vintern.
Då skriver jag hur det går.
Tack för snabba svar!
Jo vi får se vad det är men jag kommer inte ta tag i det förrän närmare vintern.
Då skriver jag hur det går.
Tack för snabba svar!
-
antonl90
- LynxTalk Member
Okej, äh gör bort det nu så är den tiptop till vintern
Okej, testa skifta insprutarna på varje cyl.
Ja görså!
Ja görså!
Jo egentligen så borde man göra det nu. Men det är så svårt att provköra utan snö..
-
antonl90
- LynxTalk Member
Ja det tycker jag att du ska göra! Jag gjorde bort mitt för någon vecka sen, har bytt nästan allting känns det som.. haha jo det är ju sant
Nu har jag bytt batteriet och det verkar vara det som va problemet med tändstiften. Nu startar den lätt och jag slipper byta stift varje kallstart.
Men motorlampan blinkar fortfarande när jag kört en liten bit. Får väl kolla om det är någon givare. tempgivaren i slutburken verkar vara ett vanligt fel.
Men motorlampan blinkar fortfarande när jag kört en liten bit. Får väl kolla om det är någon givare. tempgivaren i slutburken verkar vara ett vanligt fel.