X-Trim 600 SDI ( 2006 ) Går bara på en cylinder vid belastni

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
xetix
LynxTalk Member
Skoter: Lynx X-trim 600 SDI -06

Re: X-Trim 600 SDI ( 2006 ) Går bara på en cylinder vid bela

Inlägg av xetix »

Vad tros om slangen för pickupen? :D
Kändes ungefär som tuggummi, den del som legat i bensin.
Filtret som ska sitta där satt inte kvar utan ligger och skvalpar i tanken.

Åtgärd? Nya filter och slangar runt om, samt kolla hur mekaniska pumpen ser ut inuti?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

Perfekt med bilder :tumme:

Välbehövlig service och komponentbyte !

Statusen på slangar är nog tyvärr något vi måste vänja oss vid tack vare den moderna bensinens aggressiva formula, många som inte regelbundet ser över och ersätter bränslesystemets komponenter kommer att få tråkiga överraskningar hos både snöskotrar och båtmotorer.

Hur var skicket i/runt vuxenleksaken?
xetix
LynxTalk Member

Inlägg av xetix »

Såg rätt OK ut kring vuxenleksaken, lite skit på silen som sitter ingående till elektriska pumpen. Annars såg det bra ut. Tog lös filtret innan fuelrail och testade blåsa igenom och det kändes som de var hyfsat flöde igenmo. Men blir ett byte där för att vara på den säkra sidan.

Såg det var en del vatten nere i tanken också, men inte något nämnvärt, 3-4 grupperingar av det jag såg. Men nu då jag liks har tagit lös och tömt tanken, hur är det lättast att rengöra? Ner med lite soppa och skaka runt och tömma - repetera?

Blir att plocka lös mekaniska pumpen ikväll för att se om man har lyckats sätta igen den något nu då det inte suttit filter framför den på, ja jag vet inte hur länge. Pumpen satt ju inte jätteroligt till men verkar gå om man plockar loss och lyfter upp förgasarna.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Skaka runt tanken med bensin i fungerar bra vid rengörning.

Sedan finns det lite olika märken av tillsatser för att lösa upp avlagringar. Bland annat STP är stor på dessa produkter, men det är nog lite överkurs.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

När du ändå har allt isär så lyft av fuelrail med spridare också, plocka sedan lös spridarna och lägg dem en stund i lösningsmedel "strömsatta" och blås försiktig igenom den sedan, samtidigt kan du med ström av/på kontrollera att resp spridare öppnar som den ska.

Dvs när du gjort allt så bör man kunna utesluta bränslesystemet som ev bov!
Spoiler: Visa
Det går också att hålla på pilla med dropptest och andra finesser men det är överkurs, stänger och öppnar de rengjorda spridarna räcker det
xetix
LynxTalk Member

Inlägg av xetix »

Spridare och mekanisk pump såg helt ok ut. Inte provat elektrifiera spridarna än, men ska göra det och lägga ner dom i lacknafta eller något nu då dom liks är ute.

Såg en annan sak, då jag liks hade allt öppet så tänkte jag att det är lika bra att ta sig en kik på insugsgummit, resultat syns på bilderna.

Vågar man köra med det där? Har släppt längst ner där, ser hel ut invändigt. Men antar det är lika bra att byta skiten..
Så då till nästa fråga, var fan kan man köpa dessa till vettigt pris och ändå lyckas få dom i nästa vecka? 1200 kr/st är ju för fan löjligt! :cussing:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Bra bilder, visar på vad som händer efter , i bästa fall 6-8 år så egentligen är inte årskostnaden stor.
Boyesen i par får du för 3600 här i Sverige och bör vara i lådan på några dagar.
Från NA knappa 400 USD+frakt o ev avgifter och i lådan på 8-12 dagar normalt.

Krisar det i högertummen så går det att laga tillfälligt med vulkmedel och vulktejp men jag skulle inte fara långt hemifrån.

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=17
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

xetix skrev:Då jag liks hade allt öppet så tänkte jag att det är lika bra att ta sig en kik på insugsgummit...... :ninja:
Vågar man köra med det där ?
Har släppt längst ner där, ser hel ut invändigt.
Men antar det är lika bra att byta skiten..
Du är inte ensam om att ha problem med dessa skit insugsgummin.
Personligen skulle jag byta.
Du har väl sett denna: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=55

Köp kompletta Boyesen korgar i Aluminium så slipper du framtida problem.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
xetix
LynxTalk Member

Inlägg av xetix »

Sådär, hunnit börja plocka ihop den igen nu.. Rengjorda fuelrail, soppapump, nya insugsgummin (2400:- för två gummibitar kändes fanimej) och lite annat lull-lull ditmonterat igen... trångt och jävligt var det med oljetanken sittandes där!

I alla fall, då jag tog lös tanken förrut så for den här gummi-genomföringen till tanken ner i motorutrymmet nånstans.. tänkte äh jag hittar den senare, den for ju ner där på höger sida kan inte vara så svårt... men är lättare sagt än gjort, får se om den kommer fram då jag plockar slutdämparen imorgon.
Men OM man inte hittar den, funkar det med en sån här universial "tankanslutning" som finns på div. reservdelssidor? Eller vad tar man sig till?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

xetix skrev:Då jag tog lös tanken förrut så for den här gummi-genomföringen till tanken ner i motorutrymmet nånstans..
Tänkte äh jag hittar den senare.
Men OM man inte hittar den, Vad tar man sig till ?
Inga problem...
Knalla bara in till närmsta LYNX handlare och be att få en tankgenomföring med följande LYNX # 28037
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar