Terrängkörningslagen ska ses över

Prata om allt mellan himmel och jord.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Sammanfattning13.jpg
Sammanfattning14.jpg
Sammanfattning15.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Verkar inte som det kommer påverka den körningen man gör omkring här iaf ;;
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Nä det blir nog tuffast i fjällregionerna när det gäller inskränkningar och omdirigeringar.

Men hur det blir med skatt och statligt ledkort kan bli spännande... Även hur mycket mera kommunerna får möjligt att styra och även hjälpa skoterklubbar med leder. Eller motarbeta, om det sitter någon mupp i den nämnd som kommer att få skotertrafik på sitt bord.

Tror även att det kan bli bra med Naturvårdsvakter, om det blir i stil med de Fiskepoliserna som fiskevårdsföreningarna får utbildade för kontroll av tjuvfiske.
Just att det är lokala människor som känner terrängen och är engagerade i snöskoteråkning, gör att mycket buskörning kan styras undan på ett bättre sätt än nu. Och mindre buskörning, mindre anledning att upprätta förbudsområden.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Har aldrig sett röken av en fiskevakt häromkring dom gångerna man fiskat utan kort så tror inte det kommer springa runt någon naturvakt heller :shifty: Och dedär med skatt och kort bevisar ju att i grund och botten är det pengar det handlar om..... Men vad kan man förvänta sig i dagens Sverige,det är ju skatt på redan skattade pengar om man tänker efter
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Nja, jag är nog inte helt enig med dig...
Om representanter för skoterklubbarna får utbildning som naturvårdsvakt och befogenhet att ha koll på hur skoteråkningen utförs inom lokala klubbens ledområde (även utanför ledsystemet) så kan mycket av busåkningen styras bort från samhällen, hyggesplanteringar, naturskyddsområden m.m
Det är ju många gånger som några enkla förklarande ord från någon som har befogenhet att utfärda en bot, får busiga förare att köra lite smartare. Polis->bilförare eller naturvårdsvakt->skoterförare, blir lite samma sak.

Och när det gäller statliga ledkortet så är det för att köra på de leder som blir ALLMÄNNA LEDER, så om du inte ska köra på sådana behöver du inte betala.
Men de ALLMÄNNA LEDERNA som kan komma om förslaget klubbas, är inte så dumt. Det betyder att det kan bli sammanknutna allmänna leder som gör att om du betalar in 300kr/år så kan du köra från Arvika till Björkliden utan att behöva betala in ledavgifter var femte mil för att du kör in i en ny skoterklubbs ledsystem på din långtur.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Har aldrig åkt lederna från Arvika och tveksam att jag nånsin kommer göra,är inte min grej riktigt. Tycker den slingan häromkring i bygden räcker gott och väl. :lol: Men kör man bara med vett i skallen så är det nog inga problem oftast :lovelynx:
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Lynx re skrev: Men kör man bara med vett i skallen så är det nog inga problem oftast :lovelynx:
Om alla gjort det från början, så hade inte den här utredningen startats... :S
Skriv svar