Commander-800 ( 2015 ) Montera/Aktivera RER... ?

Allt om Lynx bredbandare.
ankaon
LynxTalk Member
Skoter: Commander 800 -15

Commander-800 ( 2015 ) Montera/Aktivera RER... ?

Inlägg av ankaon »

Hörde talas om att det ska finnas någon som ska kunna aktivera elback ( RER ) och även leverera någon form av variator uppdatering så att elbacken verkligen går att använda.
Inte som i M performance uppdateringen där bara elback verkar funka på plan backe.
Nu till frågan, vet nån vem som har denna uppdatering, personen jag hörde det av kom inte ihåg.
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Elback Commander 800

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Idag har du en vridfjäder i din sekundärvariator och en eventuellt en Helix som inte är gjord för RER.
För att det ska fungera måste du byta en likadan typ av Helix som sitter i RER maskinerna men framför allt en fjäder som bara har tryck (ingen förspänning rotationsmässigt).
RER funktionen måste aktiveras via ändring av konfiguration i ECM (klicka bort Mechanical Reverce).
Värt att veta är att växellådan inte är konstruerad för omvänd rotation och med snedsurna drev så blir det belastningar som lådan inte är konstruerad att ha....
Till 2016 satte tillverkaren en bussning istället för låsring på ett av dom inkommande dreven i lådan - anledningen kan ha varit för att en del drev "knuffat" loss låsringen, eventuellt pga. fel rotationsriktning och detta leder till att lådan låser sig.
Jag skulle personligen avråda att ersätta backväxeln med elback men den kan ev. som Mulle säger användas vid mindre belastning på ex. plan mark.....
ankaon
LynxTalk Member
Skoter: Commander 800 -15

Inlägg av ankaon »

Det du säger låter ju rimligt, jag glömmer det där med äkta elback.
Har du någon erfarenhet av uppgraderingen Mulle säljer?
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Gasresponsen blir rätt mycket bättre då USA restriktioner för avgasreningen tagits bort och motorn inte behöver "Bygga upp" din begärda effekt utan får bränsle+luft direkt då du ber om det.
Dock är toppeffekten i stort sett helt oförändrad.

Jag skulle satsa på ett variator-kit då den setup som du har i stort sett är Boondockerns (2015) och inte riktigt passar den maskinen och även har problem med remgreppet.
Själv kör jag på ett Diablo V-kit från Christian Bergdahl - KNR Sledtech (Diablo Racing i Boden).
Christian har lagt detta företag på sparlåga (återupptagit buss-rörelsen) så numera måste dessa V-kit beställas av hans kollega i Norge (Alta Racing).
Här blev det en helt ny maskin, 1:an behövs knappast användas mer då den numera klarar lågfart med sladden efter på 2:an om det behövs.
Betydligt bättre nerväxling vid omtag i lössnö, kraftigare acceleration och en toppfartshöjning med 10-15 km/h.
Detta kit använder CRA Heelclickers viktarmar men med Christians setup på viktning, ramper, Helix och fjädrar. Kan varmt rekommenderas :)
Skriv svar