Fjädrings setup boondocker?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
proskoter
LynxTalk Member

Fjädrings setup boondocker?

Inlägg av proskoter »

Hur mycket förspänning ska det vara på respektive stötdämparefjäder för att få så bra lössnöegenskaper som möjligt?
Balatan ska den vara så kort som möjligt?

Hur har ni gjort med era maskiner?
sk0gen
LynxTalk Member

Re: Fjädrings setup boondocker?

Inlägg av sk0gen »

Är också intresserad av att höra "ultimata" lössnö setupen!

Men balatan inte går den väl att ställa?!
Har då bara en rem som ej är ställbar...
proskoter
LynxTalk Member

Inlägg av proskoter »

Och hur får man fram grundinställningen till stötdämparna?
I handboken står just ingenting.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3700 800 -14

Inlägg av mackE »

sk0gen skrev:
Men balatan inte går den väl att ställa?! Har då bara en rem som ej är ställbar...
Du kan flytta övre skruven som håller remmen i flera lägen.
proskoter
LynxTalk Member

Inlägg av proskoter »

Dåligt med respons här så jag forskade lite själv.och pratade med min lokala lynx-mekaniker.
När boondockern plockades ihop vid leverans så brukar framfjädrarnas förspänning ställas på "2" på markeringen som sitter på främre stötdämpare.
Förspänningen på främre boggidämpare justeras in på 14mm och därefter justeras "hänget" in på bakre dämpare dvs hur mycket skotern sjunker ihop när man sätter sig på den mätt mot bakre lyftbåge.
När man sätter sig på skotern ska den sjunka 6-8cm och med mina 90kg så krävdes en förspänning på dryga 11mm för att skotern skulle sjunka dryga sex cm. Med full mundering och alla skoterkläder och hjälm och rygga så tillkommer några kg och skotern sjunker nog ihop lite mer då.
Balataremen är normalt iläget där remmen blir så lång som möjligt.

Om man vill släppa eller spänna främre boggidämpares förspänning så krävs även ny inmätning av "häng" mot lyftbåge och justering även på bakre dämpare.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Har ägnat ett flertal dagar att justera fjädringen i min Boondocker för att fungera vettigt på led men framförallt bra i lössnö.

Efter mycket testande fram och tillbaka har jag hamnat vid detta som fungerat bäst för mig och min körning.
Främre fjädrar sitter bara fast på dämparen utan förspänning.
Centerfjädern är rätt ordentligt spänd för att få upp skidorna snabbt när det börjar vara tät terräng och jag ska byta riktning.
Bakre fjädern är inställd efter min vikt.
Balataremmen är på längsta läget.
Lågfartskomressionen är mjuk och högfart är lite hårdare ställd på alla dämpare.
Krängningshämmaren är inkopplad kanske 1% av tiden jag kör, de gånger jag vet att det endast blir att köra led.

Har testat en massa olika inställningar och ovanstående är vad som fungerat bäst hittills.
Försökte länge utgå från en mjuk centerfjäder, men det har bara gjort skotern bökig när man försöker kasta den från sida till sida i slutningar.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
proskoter
LynxTalk Member

Inlägg av proskoter »

Efter justeringen i boggin så har jag också släppt på förspänningen på framdämparna med gott resultat och skotern är bättre än någonsin och följsam och bra.
Stor skillnad mot tidigare.
Skriv svar