Motorn dog helt plötsligt igår och var helt stendöd
provade starta idag då gick den igång och hade fin tomgång,
gasade lite o den varva normalt men dog igen efter ca 20 sek..
inte fått några felkoder och den har gått kring 800 mil..
vad tror ni äre bara lämna in den eller kan de va nåt enklare som man kan prova först ?
kan väl skriva hur det gått med denna skoter. jag lämnade in den till åf ganska direkt efter första inlägget. dom kom fram till att ecm:en var sönder, dom fick ingen "kontakt" med den. så den blev bytt och jag bytte även soppafiltret i tanken, då gick den kanske 1-2 mil tills den dog igen. lämnade in den till åf igen, ecm hade pajja igen och ena spridaren var också pajj (den blev varm, och stiftet var nästan vitt). dom felkoder som var aktiva i buds programmet då var
p0261
p1477
p1562
så då bytte dom spridare och ecm, efter det har den gått 10 mil tills igår då den dog igen, förmodligen samma fel som sist eftersom dom inte kommit fram till någon orsak varför 2 ecm och en spridare gett upp, den nya spridaren som blev bytt var varm nu också. men dom har tydligen kollat igen alla kablar, mätt upp statorn osv.
har lämnat in den nu igen så man får väl se vad dom säger..
TTT pga bortglömd post där ingen heller svarat, däremot har maskinen utsatt ägaren för åtskilliga gråa hår.
I korthet, förutom strukturerad felsökning hemmavid med kontroll av kablage, säkringar, relän, batteri och bränslekomponenter maskinen varit på verkstad ett par gånger.
Initial hittade verkstaden ett antal felkoder samt att statorn konstaterades ge endast 25 V
P0261 Injektor MAG
P1477 raveport positions givare
P1562
ECM byttes samt givet så felsöktes kablage mm, maskinen provkördes, gick bra en kort stund och sedan var den stående igen, verkstaden bytte spridare , dock havererade ECM igen.....
Ny verkstadsvända med byte av spridare samt ECM, allt frid och fröjd men sedan dör maskinen igen där ena spridaren är varm vid handpåläggning och maskinen går åter till verkstaden för vidare felsökning.
Så är dagsläget "Powderpro" glömde jag något? (lätt att tappa bort sig i ett badkar med ECM och spridare)
Min personliga övertygelse är att statorn spökar och att detta inte framkommer förrän maskinen är rejält varm, detta kan man simulera på verkstaden genom att med borttagen magnapullkåpa värma med värmepistol så statorn får arbeta under höga motortempbetingelser.
det är så det ligger till...förutom att dom konstaterat att statorn fungerar som den ska, men jag vet dock inte om dom testat värma bakom magnapullen med varmluftpistol, ska höra om dom gjort det.
nu står den i verkstan så dom borde väl komma fram till nåt denna vecka, spridaren lär nog vara sönder iaf.
powderpro skrev:det är så det ligger till...förutom att dom konstaterat att statorn fungerar som den ska, men jag vet dock inte om dom testat värma bakom magnapullen med varmluftpistol, ska höra om dom gjort det.
nu står den i verkstan så dom borde väl komma fram till nåt denna vecka, spridaren lär nog vara sönder iaf.
Ok, de borde veta flera sätt att få maskinen i rejäl arbetstemp och göra kontrollerna via BUDS och även rent tekniskt.
Vi håller tummar och tår så får vi se vad de kan komma fram till
powderpro skrev:det var som du sa lynxfun! tändspolen var sönder på den.
Bra att du återkopplar!
Det skulle vara intressant att veta vilken diagnos de gett för ECU och spridare som de bytt tidigar.
Det jag fick veta när min stator gick (hade strömpeakar upp mot 70 V) var att inga andra komponenter kunde påverkas/skadas av detta men f-n vet.. krävde och fick "in blanco tills inbyte av maskin sker"- garanti på övriga komponenter innan jag tog emot maskinen igen.
Det lär väl inte finnas dokumenterat hur dom kom fram till att ecu var pajj osv. Sist jag fråga så sa dom att dom inte fått något kontakt med ecu och spridaren kände jag själv att den blev varm så den lär ju iaf pajjat. Undra om man törs stoppa dit gamla ecu och testa om de funkar?
Kan också tillägga att dom fått fram en felkod på statorn nu som inte funnits tidigare
Inga problem med att testa om den lösa ECUn fungerar.
Egentligen borde de göra det på verkstad så de kan säkerställa att programvaran är okej och uppdaterad.
Har du ändå betalat kan det vara en bra reservdel alternativt sälja vidare
Spridaren förvånar mig, det är ju i stort en magnet med arbetsområde 30-55 V som styrs av ECU varifrån strömpeakar egentligen inte ska passera den inbyggda voltregulatorn.
Kan det vara så att den kärvar/tappar funktion med varmgång om den får för lite ström?
Det borde finnas något sätt att kontrollera samt renovera/väcka spridaren, den är i alla fall demonterbar så det skulle gå att komponentgranska delarna
Känns ju ändå lite riskabelt att testa gamla ecu ifall voltregulatorn i den inte fungerar och så pajjar spridaren igen, ja ska kolla på gamla spridaren om dom har kvar den