QRS bussning / rullar (Video / Bild)

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

QRS bussning / rullar (Video / Bild)

Inlägg av superpalten »

Blev en dag i garaget och tänkte visa två klipp och en bild och sen era tankar kring det.
Numera låser BRP bulten med en annan bult istället för ett E clip som dom använt tidigare. Om man hade vetat det. (Rundad skalle.) :cussing:

Tänkte att dom bara har skippat E clipet och endast använt Loctite, plastbrickan som fjädern trycker mot täcker för lilla hålet som man ser på bild. Nåja, ny bult sen ut och åka igen.

Bild

--------------

2

Här är ett klipp på Hi Torque rulle mot original.

Hi rullen snurrar lättare och längre och sätter man tryck mot rullarna och snurrar så rullar originalrullen märkbart trögre, suger fast lite.

Hi Rulle 0mil
Original knappt 10mil

--------------------------

3

Här jämför jag tre helixar med olika miltal och även en eftermarknads bussning och även hur glapp den rörliga skivan är.

Det är väldigt konstigt att BRP inte tillhandahåller bussningar till helix och rörliga skivan överhuvudtaget. Helix 1 = 240mil, hur slut är bussningarna på REX / XP maskinerna som börjar ha gått över 600mil? , och rekomenderar ÅF då att man måste köpa en ny rörlig skiva och helix? Tror inte ens 3500kr räcker för dom delarna.

Att rörliga skivan är märkvärt glapp redan vid knappt 10mil gör mig orolig.

Det ska såklart vara ett visst glapp så bussningen kan glida men ju mer sliten dom blir desto mer lägger sig rörliga skivan snett och glider trögare och växlar då också trögare. (?)

Helix 1: 240mil
Helix 2: Knappt 10mil
Helix 3: Hi torque rollers bushing 0mil

Så vad är era tankar kring det här? Diskutera fritt. :lovelynx:
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: QRS bussning / rullar (Video / Bild)

Inlägg av Lynxfun »

Känd svaghet sedan flera år vilket gör det än märkligare att BRP inte själva säljer lösa bussningar eller har rullar av vettig kvalitet, också lite intressant varför BRP själva är tysta..... men det är en helt annan diskussion som inte ska föras här.
Personligen skulle jag även på en äldre någorlunda lågmilad maskin (3-500 mil) med utgången garanti "aktivt" kräva felaktigheter ersatta på garanti iom att det finns dokumenterade haverier/garantiåtgärder, säkert sökbara via bossweb också.

Råkade själv ut för detta på förra Commandern, grejorna var tiptop vid ca 300 mil och knappt 50 mil senare totalskräp (axel, bussningar rörliga skivan o helix samt spruckna rullar med ovala hål) .

Resultatet blir obefintlig up/downshift och man får halta hem, tur i oturen var att det inte skedde till fjälls, lastad kälke hade inte gått att dra med sig hem, då hjälper det föga med garanti.

Nåväl, allt nytt på garanti kompletteras raskt med HT rullar, dessa hade suttit i mer än 500 mil vid byte och var som nya.

Har säsongerna 10-12 kontrollerat runt 10 maskiner (XP/XU) inom bekantskapskretsen med mer än 200 mil på mätaren och 7 av dessa kunde vid snabbkontroll konstateras vara mer än normalt glapp i bussningarna, på 2 kunde jag se spruckna rullar.
Samtliga har vad jag vet fått nya grejor på garanti och huvuddelen har följt rådet att köra med HT rullar

Är som du övertygad om att åtskilliga kommer att få tråkiga överraskningar efterhand maskiner får vettiga mil på sig, förhoppningsvis upptäcks det innan bussningarna är så glappa att axeln skadas, då räcker inte 3500 skr långt utan det handlar om 8-10 k.

Snabbkontrollen är enkel och kräver inga egentliga skruvarkunskaper.
1. Skruva in rembytarverktyget fullt
2. Ta lös remmen
3. Okulärbesiktiga rullarna, snurra med lämpligt verktyg
4. Vicka på rörliga skivan o helix o okulärkontrollera.

Identifierar man onormalt glapp, spruckna rullar eller slitage på axeln så får man gå vidare med demontering och mätning av bussningar och rullar.
Bussningar max 41,5 mm ID
Rullar: ID max 8,5 mm, YD min 21,5 mm samt minst 14,75 mm tjocka

Bussningar mm finns att köpa hos ett flertal firmor i Nordamerika och bl a Hi Torque Rollers säljer både bussningar och sina egna rullar, snabba och enkla att göra med http://hitorquerollers.com/index.html

Btw, brickan du har på HT bör vara monterad på utsidan, annars vandrar rullen utåt, nöts i onödan samt skavs mot ytterkant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member

Inlägg av superpalten »

Lynxfun skrev: Btw, brickan du har på HT bör vara monterad på utsidan, annars vandrar rullen utåt, nöts i onödan samt skavs mot ytterkant.
Funderade i garaget igår hur jag skulle göra när E clipet inte går att montera kommer brickan åka in i den urfrästa delen och ändå inte göra någon nytta,
man ser det på bilden eller att det ändå är för stor spel mellan rullen och vägg även om man byter sida.

Bild

Ska såklart vara så här när E clipet är monterat som jag gjorde ifjol.

Vilket betyder att jag måste köpa dom äldre skruvarna...
Något Hi Torque borde ha nämnt i beskrivningen.
När har BRP börjat med den här typen av låsning ?

Bild

Bild
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Inlägg av Meanis »

Det är väl en vanlig rostfri bricka? Bara att köpa en ny med samma håldiameter men större totaldiameter. :)
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member

Inlägg av Meanis »

Hur gjorde du nu då sist och slutligen, ska själv montera HT rullar i min 12a snart.
Större bricka borde ju fungera.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member

Inlägg av superpalten »

Meanis skrev:Hur gjorde du nu då sist och slutligen, ska själv montera HT rullar i min 12a snart.
Åkte in till ÅF och nya bulten som sitter i min skoter är det nytt artikelnummer på som ser likadan ut som på -09 med E-clip.

Styckpriset på bultarna var 350kr :|

Var inte sugen att ha två olika bultar i skotern eller att köpa två stycken nya för 700kr...

Så beställde såna här istället för 322kr inkl. frakt. http://www.hitorquerollers.com/QRS_Roll ... _Stud.html

Mailade Hi torque rollers och dom sa att det går att använda vilka bultar man vill. Bara att montera som vanligt. Men jag undrar ändå om inte brickan nöter på ytterbanan?

Skulle jag beställt rullar idag och vetat att jag har dom här bultarna så hade jag även köpt Hi T bultar för att vara på den säkra sidan eller använda original med E-clip.

Allmän info, originalrullarna är MYCKET bättre på -12 än på -09, dom gick ej att spräcka fick använda slipstift och nöta igenom och sen spräcka med en huggmejsel.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

:think:
Man upphör aldrig att förvånas över priserna på OEM-delar, bultarna kostar 8-12 USD (6,75 SEK )i Nordamerika vilket ju är enhetspriset för enskild kund utan rabatter, det intressanta är att den stora marginalen inte finns hos ÅF utan uppstår på andra ställen.

Helt rätt, de känns och ser ut att hålla betydligt bättre.

Bytte åt en kompis förra våren på en 12 Xtrim med 400 mil körda, OEM rullarna var hyfsat fräscha och utan sprickor, dock med synlig början till ovala hål.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member

Inlägg av Meanis »

superpalten skrev:
Meanis skrev:Hur gjorde du nu då sist och slutligen, ska själv montera HT rullar i min 12a snart.
Åkte in till ÅF och nya bulten som sitter i min skoter är det nytt artikelnummer på som ser likadan ut som på -09 med E-clip.

Styckpriset på bultarna var 350kr :|

Var inte sugen att ha två olika bultar i skotern eller att köpa två stycken nya för 700kr...

Så beställde såna här istället för 322kr inkl. frakt. http://www.hitorquerollers.com/QRS_Roll ... _Stud.html

Mailade Hi torque rollers och dom sa att det går att använda vilka bultar man vill. Bara att montera som vanligt. Men jag undrar ändå om inte brickan nöter på ytterbanan?

Skulle jag beställt rullar idag och vetat att jag har dom här bultarna så hade jag även köpt Hi T bultar för att vara på den säkra sidan eller använda original med E-clip.

Allmän info, originalrullarna är MYCKET bättre på -12 än på -09, dom gick ej att spräcka fick använda slipstift och nöta igenom och sen spräcka med en huggmejsel.
Ok, tack för svar. Har dock redan HT rullarna hemma så orkar nog inte beställa några nya bultar. Får se hur jag gör, om man sätter en mindre bricka som går in i urfräsningen så borde ju den hindra brickan som följer med att åka in dit. Ska kolla hur originalrullarnas skick är har ju 190 mil på dom så kanske man kör säsongen ut då.
Skriv svar