Commander 600 vs. Boondocker 800 DS ?

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Commander 600 vs. Boondocker 800 DS ?

Inlägg av finnsede »

Hej,
Jag har en Commander 600 e-tec men funderar på byta till en Boondocker 800 DS.
Frågan är kan man dra tungt på snirkliga småbranta leder med Boondockern eller bränner man upp remmen ?
Jag börjar tycka Commandern är tungkörd.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: commander vs boondocker

Inlägg av SS440-80 »

Ska du dra tungt och ha en smidig lättkörd maskin, så är det nog en 59 Yeti du ska ha.
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Re: commander vs boondocker

Inlägg av finnsede »

Det var det att jag fick så bra i inbyte om jag tar den
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: commander vs boondocker

Inlägg av DrMussla »

boondockern är inte en arbetsmaskin. Har ingen växellåda heller... du bränner nog inte rem men ska du dra pulka etc är den inte lämpad till det.
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Re: commander vs boondocker

Inlägg av finnsede »

ja det var ju som fan, jag som var så sugen på den..Då får jag väl köra commandern i vinter oxo
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Re: commander vs boondocker

Inlägg av finnsede »

Men 49:orna verkar ju dra kälkar med folk i, är de eljest drevade eller??
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: commander vs boondocker

Inlägg av simon »

Sen farsan sålde Commandern så dras det både pulkor och timmerdoning med hans 49a och morsans Boondocker 600.
Naturligtvis får man använda förståndet när man lastar timmerdoningen, (med en pulka kan jag aldrig se att det skulle kunna vara ett problem att sakna växellåda)
Innihelvete många gubbar som trilskas med bångstyriga bredbandare i onödan bara för dom tror dom ska köra fram hela byns vinterved med skotern. Smalbandarna är bättre på att dra ved än vad bredbandarna är på allt annat....

Liiite synd 49an, eller någon annan smalbandarmodell, inte har växellåda ändå. En smalbandare med lågväxel hade skjutit 95% av bredbandarnas existensbehov i sank!
(sagda exeistensbehov är, vill jag påstå, ungefär 25% av bredbandarförsäljningen som det är nu. Många köper bredbandare, nästan ingen behöver en och skulle trivas betydligt bättre på en smidigare maskin!)
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Re: commander vs boondocker

Inlägg av finnsede »

Intressant Simon
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: commander vs boondocker

Inlägg av simon »

Drar du tungt ofta så visst, då är det nog klokt med lågväxel. Händer det någon enstaka gång per år så går det utan. Och med tungt menar jag timmerdoning eller stora ledsladdar, vilken personpulka som helst går bra att dra med vad skoter som helst nästan bara den har ett kylsystem som fixar låga farter.

Många inbillar sig dessutom att bredbandarna tar sig fram bättre, jag vill påstå att det är tvärt om då de är både tyngre och bångstyrigare.
Farsan är ett exempel på en som varit den typiska "gammgubben", kört Ockelbo 600, flera femnior och tillslut Commander. Början på farsgubbens omvändelse kom för några år sen då morsan uppgraderade och köpte en -13 Boondocker 600, (3700). Det visade sig efter ett tag att han oftare och oftare tog morsans skoter istället för sin egen då han bara skulle "ut och kika lite" då den var så mycket lättare och smidigare. När det så blev dags att byta bort Commandern så blev det då för första gången en smalis och trots att -19 Ranger 49 har en del problem så ångrar han sig inte.
finnsede
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2020, 11:00
Skoter: commander e-tec 600

Re: commander vs boondocker

Inlägg av finnsede »

Kanske man törs prova lämna bredbandarklubben då
Skriv svar