Variator tråd

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Variator tråd

Inlägg av diablo racing »

På förfågan från en utav LynxTalk's moderatorer så för jag över lite text som jag har skrivit på snowmobile.
Sedan är det bara att fråga eller komma med egna erfarenheter så ska jag svar så fort jag kan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ner drevning!
Bra eller inte... I vissa fall, på korta maskiner som har en högre drevning,
så är 2 kugg en bra lösning specielt om man har bytt till 44kam.
När en manskin har nåt en si så där 400mil så är variatorfjädrarna ganska slak. Därför så blir en ner drevning ofta en positiv lösning. Det finns ju även maskiner som är dåligt kalibrerade också.

Det går att nå samma resultat genom lite variator justering, typ byta till en lite hårde sek fjäder på hög drevade maskiner. Det är alltså inga större problem att få en trött maskin att kännas riktigt rapp utan att dreva ner.

21-49 drevad freeride tar inte like mycke vikt i primären som en högre drevad(typ 24-49)! Varför? De är kanske inte så enkelt att förklara, men en lågt drevad maskin rusar genom variatorerna mycket snabbare och detta ställer till det endel. Varför? Jo, nån stanns så finns det en gränns för hur fort armen(vikten) ska färdas över rampen. Det går alltså inte att bromsa en mycket nerdrevad maskin endast med att fylla på med bly i primären.

Jag har kommit fram till att med en motor med 150hk som går med typ 8000rpm +/- 100 så är gränsen för hur lågt man kan gå är runt 135-140km/h 1:1(typ 23-45).


Ett exempel på två liknade maskiner från ski-doo

BC gade -12: Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: 44-42 grön(180-300) 21-45 drevning

Free 137"-12: Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: R40 blå(160-220) 21-45 drevning.

Vad är då skillnaden för utom färgen! Jo i sekundären. Om man tittar på detta så är skillnaden i växling ganska stor från 50-100% . En rak 40 med 220 i slut tryck uppför sig ganska nära som en rak 48 med 300 i slut tryck. I början så är skilnaden mindre. Rak 40 med 160 i starttryck blir det samma som 42 med 180, typ. Om man slänger dit en fjäder med 230 i start tryck så blir symtomen den att en helix med 40 start grader börjar att bete sig som om man har 33 start grader på helixen!

Det går alltså att göra ganska stora förändringar bara genom ett fjäder byte. Sammantaget så växlar alltså Freerider 137"an hårdare i sekundären än BC gaden. Bra eller dåligt? Jag tror att Freeridern är bättre kalibrerad mot 21-45 drevningen som båda har i år.

En låg drevad maskin plågar fjädrarna mer och i synnerhet dom som använder sin Freeride(summit) fullt ut så får fjädrarna i variatorerna jobba mycket mer än ex. en XRS med 26 alt 27-45. Därför är det läge för fjäder byte efter en 250-300 mil på typ summitar(lågt drevat) medans på en XRS(högdrevad) håller fjädrarna upp mot 500mil.

Detta gör att de Freeriders som har gått upp mot 200mil så helt plötsligt håller remmen! Varför? När fjädrarna slackar så börjar primären att växla lite hårdare(mer tryck mot remmen) och sekundären blir mjukare och öppnar upp lite lättare. Detta lilla räcker för att tempen sjunker med 5-10 grader från de 110 grader som man kunde se när dom var ny.

På bc gaden kunde man också se över hundra grader vid extrem körning. 391an som var org monterad på gaden minskade 0,8mm på 100mil(jag stannade och öppnade dörrn ofta ska tilläggas). 377an som har suttit på i 70mil tillsammans med min variator lösning har endast tappat 0,3mm och nu pratar vi hård körning för att sätta grejerna på prov. Nu blir inte variatorena varmare än max 75 grader och detta skonar remmen.

Det är inte lätt att säga hur mycket effekt som går bort, men skillnaden från 100 ner till 70 grader är stor. Det är en hel del kw som åtgår till att värma upp materia 30 grader. Den effekten får man tillbaka när systemet kallnar. Som info kan jag berätta att en BC gade 600 e-tec(44kam) som har varit med mest hela tiden när vi har kört(testat) har aldrig värmt upp remm eller variatorer till mer än 65 grader med org set up! Varför? givet vis är det mindre effekt(max 120), men den är också bättre kalibrerad orginal, farmför allt i sekundären.

Sekundären är den som ska överföra effekten till mattan. Man ska se den tillsammans med drevningen som en enhet. Drevar man ner så ökar motståndet i sekundären och det krävs mer tryck(belastning) i primären för att öppna upp sekundären. Men primären blir mycket känsligare och svårare att få till med låg drevning som jag har skrivit tidigare så ökar armens fart över rampen, och det gillar framför allt inte TRAn. Vad gör man då? Jo en mjukare fjäder alt mer helix är en bra lösning. Det är anledningen till att både Freeridern och BC gaden blir kallare i variatorerna med 2 kugg mer!

TEAM vs QRS! QRSn är minst lika bra när man finner rätt lösning. Att investera i Team lösningen är en dyr och svår lösning. Varför? Ja, vilken helix och fjäder ska man ha? Blir lite som att låta apan kasta pil! TEAMn är en bra variator, men som sagt QRSn är minst lika bra när man hittar rätt. Lite svår jobbad är den ju pga den hela axeln och detta kräver mer verktyg och kunnande. Har man en TEAM så är det bara att jobba på och testa sig fram.

Hur ska man veta vilken helix, fjäder lösning som är bra till TEAM? Inte lätt, men den större radien som TEAMen(tss04) har på helix så ska man gå av runt 4 grader mot QRSn förutsatt att man har samma fjäder tryck. Ex QRS 44=TEAM( tss04) 40. De flesta helixarna till TEAM har en så kallad "hole shot" Ex: 56-42 .38 betyder att den går från 56 till 42 redan efter 9,6mm! resten är rak 42! Det finns fullt progresiva till TEAM också, och då är dom märkt med typ 56-44 FP!

Tar man en närmare titt på variatorena så har både primären och QRSen två vinklar på skivorna. Om vi börjar med primären så har den 12 grader från 0-50%. 14 grader från 50-100%. Vad blir det för symtom av det. Jo, 12 är brantare och det betyder att skivorna klämmer hårdare runt remmen. Det krävs alltså mer kraft från primären för remmen att färdas upp genom variatorn. Vilket betyder att det krävs mer tryck(mer vikt alt mindre fjäder tryck i början) för att få variatorn att växla. När den sedan passerar mitten(50%, 14 grader) så krävs det mindre vikt för variatorn att växla.

Tittar vi på sekundären(QRS) så är den omvänd. Delvis en mer öppen vinkel i början. Remmen har lättare att färdas ner(mindre kraft). Från 50-100% har den en mimdre vinkel(brantare) så nu krävs det mer för att sekundären ska öppna.

Detta är det svåra att lösa, specielt med låg drevning. Mer vikt i primären ska lösa detta, och det ska det normalt göra, men resultatet blir ofta att motorn tappar varv utan att ge oss något tillbaka. Primären bara sliter i remmen därför att sekundären håller emot för mycket och det blir slir i primären(värme!).Man löser upp sekundären med högre drevning alt mer helix , fjäder kombination.

Om det är något variator system som gillar högre drevning så är det TRA!

// Christian Bergdahl
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Variator tråd

Inlägg av Meanis »

Mycket intressant läsning Christian. Roligt att nån riktigt kunnig
reder ut denna "vetenskap" om variatorerna lite grann. :tumme:

Har själv inhandlat Team Tss-04an till min rave kom över ett beggat paket till ett bra pris.
Blev först och främst urless på att skruva QRS:en och sen ville jag ha flytande.

Håller på förlänga min till 348 kommer dock inte att dreva ner mera, har redan 23-45.
Har satt i 230-320 primärfjäder, sitter 414 ramper och skall laborera lite med vikterna.

Sitter 58-42-31, 56-40-31 helix i team:en har dock inte hunnit kolla vilken fjäder som sitter i.

Får se hu det börjar funka bara det kommer nå snö.

En annan orsak varför jag köpte Team sekundären är att jag har bra kontakt med ett lokalt snowcross team som har en hel drös med beggade helixar och fjädrar till Tss-04an. :D
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: Variator tråd

Inlägg av diablo racing »

Meanis skrev:Mycket intressant läsning Christian.
Roligt att nån riktigt kunnig reder ut denna "vetenskap" om variatorerna lite grann. :tumme:

Har själv inhandlat Team TSS-04 sekundär till min maskin.
Håller på att byta matta till en 3480 mm,
kommer dock inte att dreva ner mera, har redan 23-45.
Har satt i 230-320 primärfjäder, sitter 414 ramper och skall laborera lite med vikterna.

Sitter 58-42-31, 56-40-31 helix i team:en har dock inte hunnit kolla vilken fjäder som sitter i.

Får se hur det börjar funka bara det kommer nå snö.
Tror den helixen kan fungera rätt så bra med en 140-260, som förmodligen sitter i.
Jag tycker att 414 är ett bättre val än 413.
Som info så är skillnaden mellan 413 och 414 bara i början på rampen, sedan har dom samma profil.
413 ger mer varv än 414 från 0 och en bit ut.
Beror lite på utväxling här också vid vilken fart som den når samma profil som 414.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Variator tråd

Inlägg av Meanis »

diablo racing skrev:Tror den helixen kan fungera rätt så bra med en 140-260, som förmodligen sitter i.
Jag tycker att 414 är ett bättre val än 413.
Som info så är skillnaden mellan 413 och 414 bara i början på rampen, sedan har dom samma profil.
413 ger mer varv än 414 från 0 och en bit ut.
Beror lite på utväxling här också vid vilken fart som den når samma profil som 414.
Ska bli väldigt spännande att se hur detta kommer fungera.
Kommer inte mixtra nå mera med variatorerna innan jag hunnit testa ordentligt.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Variator tråd

Inlägg av RannerKing »

Mycket bra tråd!

Hade du kunnat gå in bättre på hur skillnaden blir vid byte av endast helix?

Exempelvis hur maskinen skulle kännas om man kör såhär:

Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: 44-42 grön(180-300) 21-45 drevning
Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: R40 grön(180-300) 21-45 drevning.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Lifeabuser
LynxTalk Member
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2011, 16:36
Skoter: Lynx Enduro 600 sp -02

Re: Variator tråd

Inlägg av Lifeabuser »

Är själv inte så insatt i hur en variators beståndsdelar och vad skillnaden är på de olika, så just nu är det här överkurs för mig. Däremot en mycket bra artikel och jag förstår innebörden i det du skriver.
Har en Enduro 600 -02 som jag nu drevat ner 2 kugg, främst för att (som jag åtminstone trodde) göra den starkare och trevligare att köra. Det du skriver är att jag skulle kunna få samma effekt genom att byta till en mjukare fjäder i sekundären? Vad händer om jag nu i dagsläget skulle byta fjäder i sekundär/primär. Vilka effekter kan jag få. Vill ha mycket bottendrag och är inte i behov av att kunna köra fort. Så länge det skottar på ordentligt när jag vill.
//Erik
073-0517151
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: Variator tråd

Inlägg av diablo racing »

RannerKing skrev:Mycket bra tråd!

Hade du kunnat gå in bättre på hur skillnaden blir vid byte av endast helix?

Exempelvis hur maskinen skulle kännas om man kör såhär:

Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: 44-42 grön(180-300) 21-45 drevning
Primär 413, 160-290 p-fjäder, 19g pin. Sekundär: R40 grön(180-300) 21-45 drevning.
Går vi från 44-42 till en Rak 40 så är alltså vinkeln mindre, vilket minskar växlingen(den går långsammare, motorn går med mindre belastning, Primären möter ett högre motstånd, Svårare att öpnna sekundären, Motor går sannolikt med högre varv). Det finns även situationer då denna väg är rätt att gå, om skoter känns lite trög och har svårt att nå rätt varv. Detta är mer sannolikt på en hög drevad maskin(26-43).

Christian
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: Variator tråd

Inlägg av diablo racing »

Lifeabuser skrev:Är själv inte så insatt i hur en variators beståndsdelar och vad skillnaden är på de olika, så just nu är det här överkurs för mig. Däremot en mycket bra artikel och jag förstår innebörden i det du skriver.
Har en Enduro 600 -02 som jag nu drevat ner 2 kugg, främst för att (som jag åtminstone trodde) göra den starkare och trevligare att köra. Det du skriver är att jag skulle kunna få samma effekt genom att byta till en mjukare fjäder i sekundären? Vad händer om jag nu i dagsläget skulle byta fjäder i sekundär/primär. Vilka effekter kan jag få. Vill ha mycket bottendrag och är inte i behov av att kunna köra fort. Så länge det skottar på ordentligt när jag vill.
Att dreva ner din maskin 2 kugg är bra. Korta skotrar har som regel högre utväxling. Att sätta en mjukare fjäder på just Din skoter är absolut inte säkert den bästa lösningen! QRS sekundären på de nyare ski-doo och Lynxarna är en specielt sak. Den gillar mer vinkel(högre grader) alt mjukare fjäder för att fungera utan att hålla för hårt i remmen så att det blir ett slir i Primären.

Hpv 27 eller Hpv roller som sitter på din maskin är inte lika elak. De 2 kugg som du har gått ner med hjälper till för att på ett sätt göra din sekundär lite "hårdare"(svårare att öppna) för primären. Vill du ha en lite sportigare känsla på din maskin så kan man gå på lite i start tryck på primär fjädern. Detta höjer tillslagsvarvet ca 100rpm/10lb fjäder tryck, ex: från 160 till 200, ökar tillslaget med ca 300-400 rpm. Det som händer när man gör detta är att även växlingen i primären blir lite långsammare(går med lite högre varv) upp mot 50%. Noter bart är att även start trycket kan ge lite högre växlings varv på full gas (högre fart) även om slut trycket är det samma på fjädern. Detta är mer noterbart på en motor med mindre vrid moment i låg och mellan registret. Annledningen till detta är det att motorn kommer upp till "rätt" varv lite fortare där den ger effekt.

Ge mig gärna en förklaring hur du tycker att din maskin går. Varvig, lite trög! beskriv en känsala bara.
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: Variator tråd

Inlägg av diablo racing »

diablo racing skrev:
Lifeabuser skrev:Är själv inte så insatt i hur en variators beståndsdelar och vad skillnaden är på de olika, så just nu är det här överkurs för mig. Däremot en mycket bra artikel och jag förstår innebörden i det du skriver.
Har en Enduro 600 -02 som jag nu drevat ner 2 kugg, främst för att (som jag åtminstone trodde) göra den starkare och trevligare att köra. Det du skriver är att jag skulle kunna få samma effekt genom att byta till en mjukare fjäder i sekundären? Vad händer om jag nu i dagsläget skulle byta fjäder i sekundär/primär. Vilka effekter kan jag få. Vill ha mycket bottendrag och är inte i behov av att kunna köra fort. Så länge det skottar på ordentligt när jag vill.
Att dreva ner din maskin 2 kugg är bra. Korta skotrar har som regel högre utväxling. Att sätta en mjukare fjäder på just Din skoter är absolut inte säkert den bästa lösningen! QRS sekundären på de nyare ski-doo och Lynxarna är en specielt sak. Den gillar mer vinkel(högre grader) alt mjukare fjäder för att fungera utan att hålla för hårt i remmen så att det blir ett slir i Primären.

Hpv 27 eller Hpv roller som sitter på din maskin är inte lika elak. De 2 kugg som du har gått ner med hjälper till för att på ett sätt göra din sekundär lite "hårdare"(svårare att öppna) för primären. Vill du ha en lite sportigare känsla på din maskin så kan man gå på lite i start tryck på primär fjädern. Detta höjer tillslagsvarvet ca 100rpm/10lb fjäder tryck, ex: från 160 till 200, ökar tillslaget med ca 300-400 rpm. Det som händer när man gör detta är att även växlingen i primären blir lite långsammare(går med lite högre varv) upp mot 50%. Noter bart är att även start trycket kan ge lite högre växlings varv på full gas (högre fart) även om slut trycket är det samma på fjädern. Detta är mer noterbart på en motor med mindre vrid moment i låg och mellan registret. Annledningen till detta är det att motorn kommer upp till "rätt" varv lite fortare där den ger effekt.

Ge mig gärna en förklaring hur du tycker att din maskin går. Varvig, lite trög! beskriv en känsala bara.
Förlåt, du har inte hpv 27, du har formula sekundär på din maskin. Men den fungerar bra.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Variator tråd

Inlägg av RannerKing »

diablo racing skrev:
RannerKing skrev:*TEXT*
Går vi från 44-42 till en Rak 40 så är alltså vinkeln mindre, vilket minskar växlingen(den går långsammare, motorn går med mindre belastning, Primären möter ett högre motstånd, Svårare att öpnna sekundären, Motor går sannolikt med högre varv). Det finns även situationer då denna väg är rätt att gå, om skoter känns lite trög och har svårt att nå rätt varv. Detta är mer sannolikt på en hög drevad maskin(26-43).

Christian
Med andra ord så får man ungefär samma resultat som att man skulle montera en hårdare fjäder,
att sekundären ligger i en lägre växel?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar