Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

eller hur var det nu igen.. :think:

Efter 7 alldeles för lätta år med GLS´en var det dags att prova något nytt och av andra orsaker föll det på en 4-takts
maskin av Japansk härkomst.
Tyvärr blev det några ordentliga bakslag som gjorde mig ordentligt less
men det kommer jag förhoppningsvis förtränga under resans gång.
Jag ska nu försöka ge er en liten berättelse om hur denna maskin förvandlades till en hybrid
med delar med en blandning av Svenskt, Finskt och Amerikanskt ursprung.

En bild som jag fastnade för ganska snabbt som ledde till affär:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes RS Vector...

Inlägg av ersketi »

Det var i slutet av November 2010 och vi möttes i Bräcke på halva vägen var. Det hade kommit ganska mycket snö så det var inget problem att provköra. Granskade, lyssnade och provkörde Yammsingen och tänkte den här måste jag ha. :love:

Väl hemma i garaget efter lite tvättning visade det sig att det fanns lite defekter som jag inte hade uppmärksammat vid köptillfället. :cussing: 122" Pro-Action boggin var svetsad och små sprickor hade börjat växa mellan skenan och svetsfogen. Det var nu tankar och funderingar började dyka upp om hur möjligt det skulle vara att byta ut den väldigt vekt byggda Pro-Action boggin mot en kraftigare, företrädesvis från en Finsk maskin. :rock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi_Project_Lynx Explorer 550 becomes RS Vector...

Inlägg av ersketi »

Min första tanke var att fortsätta köra med 122" 307 och endast byta ut själva boggin. Hittade en inte speciellt billig kort RCG boggi från en Rave 800 (2001) som enligt säljaren skulle vara i ett enastående skick utan sprickor etc.

Kom muntligt överens med säljaren som skickade den med Bussgods.
(Varning! Tänk på att allt som köps på efterkrav via Bussgods binder dig som köpare att betala varan innan du ens får se skicket)
Betalade varan, lastade in den i bilen och åkte hem.
Väl hemma i garaget granskades den noga och till min förvåning upptäcktes 2 sprickor i ena skenan. :cussing:
Det ledde till en utdragen process mellan mig och Bussgods eftersom säljaren skyllde allt på Bussgods som enligt honom hade tappat den i backen..
Jag hade köpt grisen i säcken och skulle bli helt utan ersättning eftersom Bussgods helt rätt menade att den hade haft bristfälligt emballage.
-Den hade inget som helst emballage. :mad:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Inlägg av ersketi »

Nåväl, efter månader av väntan hittade jag en förstklassig 136" RCG boogie från en Lynx Explorer 550 (2005)
med 315 mil på mätaren på en skrot och slog till.
Denna gång var den verkligen fin men tyvärr inte komplett eftersom dämpare,
några boggiehjul och främre axel saknades.
Det kunde jag flytta över från den andra 122" skrot RCG boggin men jag blir ju också tvungen att köpa en längre matta..
Scannade marknaden under en längre tid (136" 3450mm mattor är en bristvara)
och till slut fann jag en till lämpliga pengar och slog till.
Det här börjar bli ganska seriöst så det kändes som att det var dags att som vanligt löpa linan ut. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ersketi den 19 juni 2011, 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Inlägg av ersketi »

Information flödade och efter en dag som pryo fotograf i några Lynx ägares garage började förvandlingen.
Boggin urtagen.jpg
Pro Action-RCG.JPG
Här syns skillnaden ganska tydligt!
RCG skenorna går 25mm längre in mätt från bärarmsinfästninen och har något snällare attackvinkel.
Även höjden/fjädringsvägen är bättre på RCG´n.
Det justerades vid främre chassie-infästningen och förstärkningsplåten flyttades också.
Bultarna är också grövre på Lynx boggin så det borrades upp 2mm.
Flytt av främre hål.JPG
25mm bakåt och 20mm uppåt gjorde susen.

Dubbskydden kapades också bort.
Man vill ju passa på att lätta den lite. :applåd:

Efter det var klart monterades mattan tillsammans med Yamaha original No-Slip hjul och förstås nya lager.
Det gamla hade gjort sitt för länge sedan och var helt torrt på fett.

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

Dubbskydd.JPG
Rester av dubbskydden. :haha:

Innan montering av mattan provmonterades boggin och hål för bakre infästning borrades. Hade tidigare tagit lite bilder på länkage vinklar etc. på en polares Lynx Ranger. Men några träklossar och tvingar fick jag till det ganska bra. När man monterar en boggie som är standard 136" hamnar bakre infästningsplattan på samma ställe som 122" Pro-Action så det var bara att borra nya hål i axelrörsplattan/infästningsplattan på RCG boggin.

Nu var det dags för montering av ny matta. Innan montage pressade jag dit nya Yamaha original No-Slip hjul utan internaldrift. Kan rekommendera sådana då det går helt tyst och man byter ut de 2 yttersta så internaldriften blir kvar på de 2 inre original drivhjulen. Japanerna har i det här fallet tänkt till så det passar väldigt bra, men det är viktigt att montera enligt märkningarna (höger respektive vänster sida)
Eftersom tillgången på fräscha begagnade 136" mattor inte var den bästa passade jag på att köpa på mig 2st som jag sedan kunde välja mellan.. ;;
AC Crossfire 1000 original 38mm eller Camoplast 38mm med vinklade kammar. Valde Camoplast mattan eftersom den var i mycket gott skick då den hade suttit bak och fram monterad tidigare. AC mattan är till salu PM,a!
A-C CF 1000 matta.JPG
Att byta matta på en Vector är ett väldigt lätt arbete, men växellådan har jag ännu inte räknat ut hur den fungerar. :think: När man lägger i backen börjar allt snurra åt fel håll.. :think: Någon har tänkt till igen. ;)
Växellåda.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ersketi den 19 juni 2011, 21:58, redigerad totalt 3 gång.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

Nu var tiden inne för motage av RCG boggin. Det gick smidigt att boggin på plats men delar av ljuddämparskyddet kapades bort eftersom kammarna låg lite för nära.

Här syns vinkeln på länken:
IMAG0057.jpg
Lägg också märke till att stängerna som satt i de nedre hålen (original på touring maskiner) är borttagen för lämpligare viktförskjutning.. ;;
När allt var monterat på plats (tog cirka 24h) var det dags för provkörning.
På bilden är inte stänklapp och Billet-X 200mm vändhjulen monterad:
Fyller ut....JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

Ska försöka beskriva upplevelsen men först lite upplevelser med den gamla Pro-Action boggin:

En Yamaha RS Vector är i standardutförande inte alls dålig på jämna, fina leder men en sak som jag irriterade mig på var att den kändes alldeles för framtung vilket kanske inte är så konstigt med denna överdimensionerade 4-takts motor.
Vad skulle hända om man kom åkande i låt säga 120km/h då det plötsligt oväntat dyker upp ett 2,5 meter djupt krondike 10 meter framför :think: Förmodligen bromsar man eftersom det inte finns en chans att få upp framänden och skickar maskinen rakt in i dikesväggen.. Har man tur flyger man över vallen och hamnar en bit bort men hur ser maskinen ut efter det ? En 4-taks yammis ska gå på uppmärkta leder, inget annat. :cussing:

Upplevelsen med 136" RCG boggin var bättre än jag någonsin hade föreställt mig. :love:
Nu kändes maskinen plötsligt lätt i framänden som det ska göra. Jag väger 71 kg och det räcker till för att få upp skidorna 10cm från marken utan att provocera speciellt mycket. Med Pro-Action boggin var det bara att glömma. Den sväljer också alla gupp utan att bottna i fjädringen så jag är supernöjd..
Att det skulle bli så stor skillnad hade jag aldrig kunna drömma om.. Finnarna har som vanligt lyckats med geometrin och det är lite synd att deras konkurrenter inte ännu förstått hur en boggie ska konstrueras.

Efter provkörningen monterades 200mm Billet-X vändhjul och Simmons Flexi-Ski Generation III skidor:
IMAG0062.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

En jämförelse:
DSC02000.JPG
Skidorna är patenttillverkade i USA och konstruktionen tar upp smällar eftersom skidan flexar. :box: Hade tur och fick tag på ytterst lite begagnade skidor som nyligen var importerad. Att de är 200mm bred gör bara yammisen mera lätthanterlig i lössnö. :thumbsup:

Sista modifieringen efter sedvanlig service blev en höjning och komplett omklädning av dynan. Jag lejde Hanngrens i Sundsvall att höja dynan 60mm och klä den i tre olika mattsvarta material. På själva sittytan är det ett material med extra friktion och på sidorna är det mera struktur:
IMAG0060.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Ersketi - Lynx Explorer 550 becomes Yamaha RS Vector....

Inlägg av ersketi »

Lite jämförelse bilder:
vector-10 030.jpg
Efter bilden togs har jag monterat en modern styvare Phazer (2009) stänklapp som passade "Plug´N Play.
DSC02006.JPG
En bild från sommarförvaringsstället. Så ser den ut idag och det ska bli riktigt roligt att testa den på riktigt.. Nu ser jag mätrna och kontroll lamporna utan att behöva stå upp.. :tumme: :

To be continued...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
Skriv svar