Ska försöka beskriva upplevelsen men först lite upplevelser med den gamla Pro-Action boggin:
En Yamaha RS Vector är i standardutförande inte alls dålig på jämna, fina leder men en sak som jag irriterade mig på var att den kändes alldeles för framtung vilket kanske inte är så konstigt med denna överdimensionerade 4-takts motor.
Vad skulle hända om man kom åkande i låt säga 120km/h då det plötsligt oväntat dyker upp ett 2,5 meter djupt krondike 10 meter framför

Förmodligen bromsar man eftersom det inte finns en chans att få upp framänden och skickar maskinen rakt in i dikesväggen.. Har man tur flyger man över vallen och hamnar en bit bort men hur ser maskinen ut efter det ? En 4-taks yammis ska gå på uppmärkta leder, inget annat.
Upplevelsen med 136" RCG boggin var bättre än jag någonsin hade föreställt mig.
Nu kändes maskinen plötsligt lätt i framänden som det ska göra. Jag väger 71 kg och det räcker till för att få upp skidorna 10cm från marken utan att provocera speciellt mycket. Med Pro-Action boggin var det bara att glömma. Den sväljer också alla gupp utan att bottna i fjädringen så jag är supernöjd..
Att det skulle bli så stor skillnad hade jag aldrig kunna drömma om.. Finnarna har som vanligt lyckats med geometrin och det är lite synd att deras konkurrenter inte ännu förstått hur en boggie ska konstrueras.
Efter provkörningen monterades 200mm Billet-X vändhjul och Simmons Flexi-Ski Generation III skidor:
IMAG0062.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.